Im Sinne von Chancengerechtigkeit und Vielfalt werden BIPoCs, LGBTQIA+, Personen mit Migrationsgeschichte, Personen mit Dis/Ability sowie Erstakademiker:innen im Auswahlverfahren bevorzugt berücksichtigt. Mit Wahl in die Redaktion verpflichten Sie sich, dem Ulmer Verein beizutreten.
Wie läuft der Bewerbungsprozess ab?
Bitte senden Sie Ihre Bewerbungsunterlagen mit Motivationsschreiben, CV, Publikationsliste mit Themenschwerpunkten und einem ersten Themenvorschlag in deutscher oder englischer Sprache in einem PDF bis zum 12.12.2024 an vorstand@ulmer-verein.de und redaktion@kritische-berichte.de.
Nach Eingang der Unterlagen erhalten Sie eine Eingangsbestätigung. Im Anschluss an die Sichtung aller eingegangenen Materialien werden die Auswahlgespräche mit Redaktion und Vorstand online stattfinden. Die Wahl in die Redaktion obliegt der Mitgliedervollversammlung des Ulmer Vereins, voraussichtlich im Januar 2025.
An wen wende ich mich bei Rückfragen?
Für Rückfragen zum Bewerbungsprozess steht Ihnen das Vorstandsteam des Ulmer Vereins (vorstand@ulmer-verein.de) zur Verfügung. Rückfragen zu den redaktionellen Arbeitsabläufen innerhalb der Redaktion beantwortet sehr gern das aktuelle Team (redaktion@kritische-berichte.de).
Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung!
// english version //
We are looking for an Editor (m/f/d) to join our team
Application Deadline: December 12, 2024
For the art and cultural studies journal kritische berichte. Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften, the Ulmer Verein – Verband für Kunst- und Kulturwissenschaften e.V. is looking for a person to join the existing team as an Editor (f/m/d) at the earliest opportunity. This is a voluntary position that can be carried out remotely.
The journal is published quarterly, focusing on various thematic issues dedicated to critical art history and emancipatory perspectives on architecture, visual and cultural studies. An overview of past issues can be found in the Online-Archiv. Starting in 2025, the journal will be published exclusively as open access on arthistoricum.net. The Ulmer Verein ensures that the editorial team is indemnified for proper activities (§12 Vereinssatzung).
What are the areas of responsibility?
In addition to critically engaging with current research topics, responsibilities include proactive and collaborative involvement in the editorial team’s existing activities, specifically:
- Managing the publication and editorial process for thematic issues and debate contributions, starting with Issue 2/2026. (Note: The editorial deadline for submitting texts to the publisher is early March 2026.)
- Performing editorial tasks in coordination with other team members (including: internal and external communication, proofreading, and editing texts, and project management as part of the journal’s ongoing transition to a digital-only format).
- Contributing to future conceptual changes in collaboration with the existing editorial team and the UV board.
What qualifications are required?
- A PhD is desirable in art history, cultural studies, media studies, architectural history, cultural heritage, curatorial studies, philosophy, or related fields.
- Expertise in one of the following areas: postcolonial, discrimination-critical, and post-migrant approaches in art, anti-racist art history, or dis/ability art history.
In the interest of equity and diversity, BIPoCs, LGBTQIA+ individuals, people with migration backgrounds, individuals with dis/abilities, and first-generation academics will be given preferential consideration during the selection process.
Upon election to the editorial team, membership in the Ulmer Verein is required.
What is the application process?
Please send your application documents, including a motivation letter, CV, list of publications with thematic focuses, and an initial thematic proposal in German or English, as a single PDF file by December 12, 2024, to vorstand@ulmer-verein.de and redaktion@kritische-berichte.de.
After submitting your application, you will receive a confirmation of receipt. Following the review of all submitted materials, selection interviews will take place online. The final election to the editorial team will be carried out by the General Assembly of the Ulmer Verein, probably in January 2025.
Who can I contact for questions?
For questions regarding the application process, please contact the Ulmer Verein board team (vorstand@ulmer-verein.de). Questions about editorial workflows can be directed to the current team (redaktion@kritische-berichte.de)
We look forward to your application!